Mondhygiëne

Bent u op zoek naar informatie over gezonde mondhygiiëne? Lees hier alles wat u moet weten over mondhygiëne en maak een afspraak.

Mondhygiëne

Wij raden u aan een afspraak te maken met onze mondhygiëniste bij

​- Rood of gezwollen tandvlees
- Bloedend tandvlees tijdens het eten of tandenpoetsen
- Het (regelmatig) ontstaan van gaatjes
- Pijnlijke of gevoelige tanden bij het eten of drinken van iets wat warm, koud, zoet of zuur is
- Losstaande of van plaats veranderende tanden en/of kiezen
- Wondjes, vlekken of zweertjes in de mond
- Een slechte adem of een vieze smaak in de mond
- Aanslag of verkleuringen van het gebit
- De aanwezigheid van tandsteen
- Terugtrekkend tandvlees met als gevolg blootliggende tandhalzen
- Aanwezigheid van tanderosie (oplossing van tandglazuur door inwerking van zuur)
- Schoonhouden van een vaste beugel

Klik hier om direct een afspraak te maken

5 tips voor een goede mondhygiëne

Poets twee keer per dag, minimaal twee minuten
Vaak wordt er te snel, te weinig of niet goed gepoetst. De gouden regel is twee keer per dag, twee minuten lang tandenpoetsen. In die twee minuten heeft u voldoende tijd om alle tanden en kiezen goed schoon te maken. Tevens doet de fluoride in tandpasta pas na twee minuten zijn werk.

Vergeet de tong niet te poetsen
Wanneer u uw tanden gepoetst heeft, is het verstandig om ook de tong zachtjes met de tandenborstel te reinigen. Op uw tong blijven net zoals op uw tanden, bacteriën zitten. De bacteriën die achterblijven op uw tong wanneer u deze niet reinigt, veroorzaken een slechte adem. U kunt in plaats van een tandenborstel, ook een tongreiniger gebruiken.

Poets elektrisch
Uit onderzoek is gebleken dat een elektrische tandenborstel effectiever is dan een handtandenborstel. Op een goede manier poetsen met een elektrische tandenborstel zorgt ervoor dat er meer tandplak verdwijnt en dat tandvleesontsteking minder kans krijgt. Naast het type tandenborstel is de manier van poetsen erg belangrijk voor een goede mondhygiëne.

Gebruik tandpasta met fluoride
Fluoride in tandpasta maakt uw tanden en kiezen minder kwetsbaar voor zuuraanvallen van bacteriën.
Als u klaar bent met uw tanden poetsen, adviseren we u uw tanden niet teveel te spoelen met water. Zo verwijdert u de fluoride niet volledig, waardoor deze zijn werk kan blijven doen. Eén keer even kort spoelen of een slokje water na het tandenpoetsen is al voldoende.

Maak gebruik van flossdraad, stokers en ragers
Ondanks het goed poetsen van uw tanden, kunnen er tussen uw tanden en kiezen nog bacteriën blijven zitten. Dit komt omdat u met een tandenborstel moeilijk bij de kleine ruimtes tussen uw tanden en kiezen kunt komen. Hierdoor ontstaan vaak gaatjes en tandvleesproblemen tussen de tanden en de kiezen in. Gebruik eenmaal per dag flosdraad als de tussenruimte tussen uw tanden en kiezen zeer smal is. Bij grotere tussenruimten gebruikt u een tandenstoker. Is de stoker te groot, dan is het beter om ragers te gebruiken.